Overslaan en naar de inhoud gaan

Dulcken-klavecimbel

Joannes Daniël Dulcken was de belangrijkste 18de-eeuwse klavecimbelbouwer in Antwerpen. Een van de tien overgebleven klavecimbels van zijn hand staat in het Museum Vleeshuis.

Joannes Daniël Dulcken was de belangrijkste 18de-eeuwse klavecimbelbouwer in Antwerpen. Hij zette er de rijke traditie van de familie Ruckers-Couchet succesvol verder. Wereldwijd zijn er tien klavecimbels van zijn hand overgeleverd. Slechts enkele zijn bespeelbaar, en een ervan, gebouwd in 1747, staat in het Museum Vleeshuis.

Over het Dulcken-klavecimbel

Het instrument in het Museum Vleeshuis werd in 1923 aangekocht door Jean-Auguste Stellfeld (1881-1952). Stellfeld was een gepassioneerd muziekliefhebber en verzamelaar van oude muziekinstrumenten en moedigde ook het bespelen van die instrumenten aan. In 1941 kocht het Koninklijk Conservatorium van Antwerpen het Dulcken-klavecimbel aan. Sinds 1967 wordt het permanent getoond in het Museum Vleeshuis. Daar speelde het een belangrijke rol in de herontdekking van de historische uitvoeringspraktijk: klavecinisten als Jos van Immerseel, Gustav Leonhardt en Kenneth Gilbert speelden op het klavecimbel. 

Een van de leerlingen van Dulcken was Joannes Petrus Bull. Ook van hem bevindt zich een instrument in het Museum Vleeshuis.

In april 2018 speelde Korneel Bernolet de Préludes de l'Art de toucher le Clavecin van F. Couperin op het Dulcken-klavecimbel in Museum Vleeshuis. Bekijk en beluister hier het resultaat. 

Meld je aan voor de nieuwsbrief