Overslaan en naar de inhoud gaan
© Frederik Beyens

Openbare concerten

In de 19de eeuw was de tijd rijp voor openbare concerten. De gildes verdwenen en hun plaats werd ingenomen door muziekmaatschappijen en militaire orkesten die maar wat graag – en met succes – optraden.

Tot aan de Franse Revolutie waren er maar weinig openbare concerten. Slechts een kleine kring van ingewijden en genodigden mocht af en toe een kleinschalig muziekoptreden bijwonen, in een ruimte die daar eigenlijk niet voor geschikt was.

Muziekmaatschappijen en militaire orkesten

Maar dit veranderde snel na de Franse Revolutie: omdat de gildes waren afgeschaft, zochten veel muzikanten uit de speelliedengilde noodgedwongen ander werk. Samen met welgestelde burgers richtten ze muziekmaatschappijen op, zodat ze zelf concerten konden organiseren.

Ongeveer tegelijkertijd werden ook de militaire muziekensembles groter en kreeg de militaire muziek een nieuw en modieus karakter: er werd ‘Turks’ slagwerk aan toegevoegd, een nieuwigheid die sterk bijdroeg tot de populariteit van de openluchtmuziek.

Concertzalen met symfonieorkest

De muziekmaatschappijen en militaire orkesten speelden zo veel concerten dat er zalen gebouwd werden in of naast de parken waar ze optraden. De eerste concertzalen zoals wij ze vandaag nog kennen, waren een feit. Daar vonden naast muziekoptredens trouwens ook bals plaats.

Samen met de komst van de concertzalen maakten ook de instrumentale ensembles een belangrijke evolutie mee: ze gingen van kleine muziekgroepjes naar een groot hedendaags symfonieorkest.

Meld je aan voor de nieuwsbrief