Woensdagklanken 2018 | In het spoor van de Duarte's

In 2018 staan de Woensdagklanken in het teken van de muzikale wereld van de Duarte familie en hun netwerk. Jonge, beloftevolle musici en gevestigde waarden nemen ons mee van Antwerpse stadspaleizen naar het Engelse hof, van Hollandse tuinen naar Spaanse kastelen, steeds in het spoor van de Duarte’s.

De muzikale buren van Rubens

Op de Meir, net om de hoek van het Rubenshuis, woont in de 17de eeuw de meest muzikale familie van de stad: de familie Duarte.

De joodse Duarte’s moeten vluchten uit Portugal en komen in het  cultureel rijke Antwerpen terecht. Hier bouwen ze een succesvolle handel in juwelen uit. Maar in een wereld vol religieuze spanningen zoeken ze een neutrale en universele taal als basis voor hun vriendschappen en hun handel. Die taal vinden ze in de muziek!

In hun stadspaleis geven vader Gaspar en drie van zijn dochters regelmatig concerten. Bezoekers uit heel Europa, van Italië tot Zweden, komen luisteren naar de zang en het gamba-, luit- en klavecimbelspel van de Duarte’s. Reizigers brengen bovendien ook zelf partituren mee. Zo werd de woonkamer van de familie een internationale, muzikale ontmoetingsplek.

Muziekkamers

Vanaf februari 2018 is het Museum Vleeshuis | Klank van de Stad 4 jaar lang te gast in het vernieuwde Snijders&Rockoxhuis om er 2 muziekkamers rond de Duarte’s in te richten.

Om dat te vieren staan onze Woensdagklanken in 2018 in het teken van de muzikale wereld van deze familie en hun netwerk. Jonge, beloftevolle musici en gevestigde waarden nemen ons mee van Antwerpse stadspaleizen naar het Engelse hof, van Hollandse tuinen naar Spaanse kastelen, steeds in het spoor van de Duarte’s.