Antwerpen Klavecimbelstad concert #1: Catalina Vicens

In een nieuwe concertreeks laat Museum Vleeshuis de klankrijkdom van de Antwerpse klavecimbels herleven. Jonge musici en gevestigde waarden van over de hele wereld bespelen historische instrumenten of moderne kopieën van uiteenlopende bouwers. Catalina Vicens (Chili/Zwitserland) bijt de spits af met een programma voor virginaal én orgel.

Dit concert vond plaats op 4 juni 2019.

Antwerpen Klavecimbelstad

Jan Steen en Joannes Vermeer gaven ze een plek in hun schilderijen, George Frideric Handel en Jacques Champion de Chambonnières bespeelden ze, Maerten de Vos en Peter Paul Rubens beschilderden ze, en prinsen en vorsten verzamelden ze: Antwerpse klavecimbels en virginalen zijn niet weg te denken uit de Europese kunst- en muziekgeschiedenis. In de 16de en de 17de eeuw was Antwerpen dan ook de wereldhoofdstad van de klavecimbelbouw.

In Museum Vleeshuis vind je de tweede grootste collectie Antwerpse klavecimbels ter wereld. Instrumenten zijn echter niet alleen bedoeld om naar te kijken, maar ook om naar te luisteren. Onder de titel Antwerpen Klavecimbelstad organiseren we de komende jaren concerten waarin we de klankrijkdom van de Antwerpse klavieren verkennen.

We doen daarvoor beroep op het Dulcken-klavecimbel (1747; permanente bruikleen van het Koninklijk Conservatorium van Antwerpen) en op tal van moderne kopieën, zoals het Bom-virginaal (naar Hagaerts 1636; langdurige bruikleen van het Snijders&Rockoxhuis)

In samenwerking met Museum Vleeshuis treedt Korneel Bernolet (Koninklijk Conservatorium van Antwerpen) op als co-curator van de concertreeks.

Concert

Op 4 juni zal Catalina Vicens de reeks openen met muziek van onder meer Guillaume de Machaut, Guillaume Dufay, Jacobus Barbireau, Peeter Cornet, William Byrd en John Bull.

Het concert wordt een soort proloog op de reeks, want naast een virginaal (Matthias Griewish 2014, naar Joannes Ruckers 1629) zal Catalina ook een orgel bespelen. Dat orgel is een reconstructie van het orgel dat is afgebeeld op het Lam Gods (1432) van Hubert en Jan Van Eyck. De Antwerpse klavecimbels ontstonden omstreeks 1500 niet uit het niets, maar waren het resultaat van een lange evolutie in het componeren voor en bouwen van klavierinstrumenten, inclusief orgels. Bovendien hadden ook heel wat latere klavecimbelbouwers banden met het orgel. Zo was Jocannes Ruckers jarenlang verantwoordelijk voor het onderhoud van het orgel van de Antwerpse kathedraal. Het Van Eyck-orgel werd in 2017 gebouwd door Winold van der Putten (Nederland) en was nog maar zelden op concerten te horen.

Over Catalina Vicens

Catalina Vicens, geboren in Chili, residerend in Basel in Zwitserland, startte reeds op vroege leeftijd aan een internationale carrière. Op 20 jaar had ze al gespeeld in de grote concertzalen van meer dan tien Noord- en Zuid-Amerikaanse landen, waaronder Teatro Colón de Buenos Aires Argentina, Kimmel Center of Philadelphia en Teatro Municipal do São Paulo. Tot op vandaag treedt ze op als soliste en met welgekende ensembles in Centraal-Europa, Scandinavië, het Verenigd Koninkrijk, Noord- en Zuid-Amerika, en geeft opleidingen en masterclasses.

In haar interesse voor vroege muziek vond ze de juiste combinatie van techniek en kritische kennis. Dit was ook haar motivatie om te verhuizen naar Europa en verder klavecimbel te studeren bij prof. Robert Hill in Freiburg (Duitsland) en Andrea Morton aan de Schola Cantorum Basiliensis in Zwitserland. 

In Basel vond Catalina in zichzelf een performer van klavecimbel. Ze maakte er kennis met Iranese percussie, wat aanleiding gaf om lessen te volgen bij de Iranese meester Madjid Khaladj en andere percussionisten. Ook leerde ze zichzelf orgel aan. Tegelijkertijd volgde ze theorie bij Crawford Young aan de afdeling Middeleeuwen van de Schola Cantorum Basiliensis. Gefascineerd door stemprocessen, geschiedenis en samenstelling van de klanken van middeleeuwse muziek, besloot ze te studeren bij Corina Marti, waarna ze de eerste Master in Middeleeuwse klavieren werd.

Tijdens deze periode liet Catalina de klavecimbel niet in de steek. Ze won de eerste prijs van de Fritz Neumeyer International Competition (met klavecimbel en fortepiano). Ze verdiepte haar kennis en ervaring in hedendaagse muziekperformance (met historische klavieren) aan de Musik Hochschule Basel bij Jürg Henneberger en Mike Svoboda. Ze deed ook onderzoek naar Renaissance repertoire voor klavecimbel en orgel uit Italië, Engeland en Zwitserland, wat de aanleiding was voor een doctoraat aan de Universiteit Leiden en het Orpheus Instituut. 

Deze brede visie op muziek, klank en geschiedenis heeft Catalina inspiratie geboden om Servir Antico op te richten, een ensemble gewijd aan muziek en poëzie van de humanistische periode. Daardoor wil ze haar artistieke creativiteit, talent en visie uitdrukken, en haar ervaringen delen met gerespecteerde collega's als het publiek.

Volgende concerten

  • #2 (najaar 2019): nog te bepalen
  • #3 (5 februari 2020): Peter Waldner (Oostenrijk), met muziek van Sweelinck, Fiocco, Boutmy en anderen

Praktisch

  • 4 juni 2019 om 20 uur
  • Gratis toegang, maar reserveer wel even op voorhand je plaats via dit formulier, de plaatsen zijn beperkt.

Schrijf je in op de nieuwsbrief van Museum Vleeshuis