Antwerpen Klavecimbelstad concert #2: Pieter Jan Belder

In een nieuwe concertreeks laten we de klankrijkdom van de Antwerpse klavecimbels herleven. Jonge musici en gevestigde waarden van over de hele wereld bespelen historische instrumenten of moderne kopieën van uiteenlopende bouwers. Geïnspireerd door het Amsterdamse stadsklavecimbel uit de 17de eeuw brengt de Nederlandse klavecinist Pieter-Jan Belder muziek van Sweelinck, Byrd, Bull en Philips.

Antwerpen Klavecimbelstad

Jan Steen en Joannes Vermeer gaven ze een plek in hun schilderijen, George Frideric Handel en Jacques Champion de Chambonnières bespeelden ze, Maerten de Vos en Peter Paul Rubens beschilderden ze, en prinsen en vorsten verzamelden ze: Antwerpse klavecimbels en virginalen zijn niet weg te denken uit de Europese kunst- en muziekgeschiedenis. In de 16de en 17de eeuw was Antwerpen dan ook wereldhoofdstad van de klavecimbelbouw.

In Museum Vleeshuis vind je de tweede grootste collectie Antwerpse klavecimbels ter wereld. Instrumenten zijn echter niet alleen bedoeld om naar te kijken, maar ook om naar te luisteren. Onder de titel Antwerpen Klavecimbelstad organiseren we de komende jaren concerten waarin we de klankrijkdom van de Antwerpse klavieren verkennen.

We doen daarvoor beroep op het Dulcken-klavecimbel (1747; permanente bruikleen van het Koninklijk Conservatorium van Antwerpen) en op tal van modere kopieën, zoals het Bom-virginaal (naar Hagaerts 1636; langdurige bruikleen van het SNijders&Rockoxhuis)

Concert

In 1604 bezocht de Nederlandse klaviervirtuoos en componist Jan-Pieterszoon Sweelinck Antwerpen. In opdracht van het Amsterdamse stadsbestuur kwam hij in de ateliers van de familie Ruckers een klavecimbel kopen dat het officiële Amsterdamse stadsklavecimbel zou worden. Het instrument ging verloren maar dankzij de overgeleverde deksels (nu in het Rijksmuseum in Amsterdam) weten we dat het om een dubbelmanualig klavier ging. Museum Vleeshuis bewaart daar een van de weinig overgebleven voorbeelden van, in 1615 gebouwd door Andreas Ruckers - terecht een Vlaams Topstuk.

Geïnspireerd door dit instrument brengt de Nederlandse klavecinist Pieter-Jan Belder op een dubbelmanualig klavecimbel uit zijn collectie (Adlam Burnett naar Joannes Ruckers, 1627) muziek van Sweelinck en van diens Engelse tijdgenoten William Byrd, John Bull en Peter Philips. Die laatste twee leefden en werkten bovendien een tijdlang in Antwerpen.

Over Pieter-Jan Belder

Pieter-Jan Belder studeerde blokfluit en klavecimbel aan de conservatoria van Den Haag en Amsterdam. In 1990 behaalde hij voor beide instrumenten het diploma Uitvoerend Musicus. Sindsdien treedt hij veelvuldig op in binnen- en buitenland.

Belder maakte al meer dan 140 CD-opnames waarmee hij internationale erkenning  en bekendheid als klavecinist verwierf. Zo werkte hij mee aan een complete editie van alle Bach klavecimbelwerken (13 cd’s). Deze succesvolle opnames werden gevolgd door een opname met het complete klavecimbel oeuvre van Domenico Scarlatti (36 cd’s), klavierwerken van Soler (8 cd’s) en Rameau (3 cd’s). 

In 1997 was Belder prijswinnaar van de NDR-Musikpreis 1997 te Hamburg.
In 2000 werd hij winnaar van het Internationale Bachwettbewerb Leipzig.

Belder leidt ook een eigen muziekensemble: Musica Amphion, dat vooral barokmuziek speelt.

Hij is doceert historische uitvoeringspraktijk aan de Musikhochschule van Lübeck en het Prins Claus Conservatorium in Groningen.

pieterjanbelder.nl
musica-amphion.nl

Reeks concerten

  • #1: Catalina Vicens (4 juni 2019)
  • #2: Pieter-Jan Belder (14 oktober 2019)
  • #3: Peter Waldner (Oostenrijk) met muziek van Sweelinck, Fiocco, Boutmy en anderen (5 februari 2020)

Praktisch

  • maandag 14 oktober om 20 uur
  • tickets: 5 euro
  • koop uw ticket online of aan de balie van het museum (open van donderdag t/m zondag van 10 tot 17 uur)
  • Is het buiten koud? Houd er dan rekening mee dat je binnen waarschijnlijk ook je jas zal nodig hebben.
  • Na aanvang van het concert blijven de zaaldeuren gesloten. Kom dus op tijd.

In samenwerking met Museum Vleeshuis treedt Korneel Bernolet (Koninklijk Conservatorium van Antwerpen) op als co-curator van de concertreeks.

Schrijf je in op de nieuwsbrief van Museum Vleeshuis