Woensdagklanken | De fantastische reis van een 17de eeuwse edelman. Op bezoek bij de Duarte’s.

Een klassiek concert op woensdag

In 2018 staan de Woensdagklanken in het teken van de muzikale wereld van de Duarte familie en hun netwerk. Jonge, beloftevolle musici en gevestigde waarden nemen ons mee van Antwerpse stadspaleizen naar het Engelse hof, van Hollandse tuinen naar Spaanse kastelen, steeds in het spoor van de Duarte’s.
woensdag 30 mei 2018 van 14:30 tot 16:00
Individuele bezoekers

De Engelse edelman Francis Tregian (1574-1619) is waarschijnlijk de auteur van het 'Fitzwilliam Virginal Book', een grote verzameling muziekstukken uit de late 16-de eeuw en vroege 17-de eeuw.

Francis Tregian groeide op in Londen. Hij was bijzonder muzikaal en kreeg les van grote namen zoals Thomas Morley. De familie Tregian, en vooral Francis' vader was fanatiek katholiek, wat in die tijd vervolging en confiscatie van bezit tot gevolg had. In dit onrustig Europa raakte de avontuurlijke Tregian betrokken bij godsdienstige en politieke verwikkelingen waardoor hij Engeland moest ontvluchten.

Op zijn reizen ontmoette hij kunstenaars als Sweelinck, Rubens, Monteverdi en Shakespeare, bouwde hij spinetten en herstelde hij orgels. Zijn grootste werk is ontegensprekelijk het aanleggen van een omvangrijke verzameling muzikale composities uit heel Europa (Byrd, Philips, Morley, Bull, Farnaby, Monteverdi en Sweelinck).

Het Fitzwilliam Virginal Book bevat 297 Airs, Variaties, Fantasieën, Toccata's, Pavanes, Galliardes, Allemandes en Courantes op 220 folio’s. 

Programma

Aankomst in Antwerpen

  • Tielman Susato (1551)
    Den hoboecken dans
  • Thoinot Arbeau (1519-1595)
    Branle des Chevaux

Heaven and Earth

  • William Byrd (ca. 1543-1623)
    Ut, re, mi, fa, sol, la
  • Philip Rosseter (1568-1623)
    Ayre 'And would you see my Mistress' face?'
    Ayre 'What is a day'
  • Thomas Simpson (1582-ca. 1628)
    Division

Dansereyen

  • Thomas Morley (1557-1602)
    Alman
  • William Byrd (1543-1623)
    Coranto
    La Volta
  • Tobias Hume (ca.1569-1645)
    Good again
  • William Byrd (1543-1623)
    Wolseys Wilde
  • Anoniem
    Corranto

De Duarte's musiceren

  • Willem Ceuleers (°1962)
    Je prens congie (naar Nicolaas Gombert)
    Il est belet bon (naar Pierre Passereau)
  • Cornelis Thymanszoon Padbrue (ca.1592-1670)
    Twaelfste Kusjen
  • Jehan Chardavoine (1538-1580)
    Une jeune fillette
  • Willem Ceuleers (°1962)
    La Monica (opus 700)
  • Thomas Simpson (1582-ca. 1628)
    Division

Lamentation

  • Tobias Hume (ca. 1569-1645)
    ​Captain Humes Lamentations

De Fransche Nachtegaal

  • Martin Peerson (ca.1571-1651)
    The Primerose
  • I.H. ‘t Uitnement Kabinet (1649)
    Nachtegael
  • Jacob Van Eyck (ca. 1590-1657)
    Den Nachtegael
  • Martin Peerson (ca. 1571-1651)
    The Fall of the Leafe
  • Giulio Renaldi (Bassano) (15..-1576)
    Dolci rosate labbia

Tot slot

  • Thomas Morley (1557-1602)
    La Girandola
  • Giles Farnaby (ca. 1563-1640)
    A Toye
  • Jacob Van Eyck (ca. 1590-1657)
    Batali
  • Willem Ceuleers (°1962)
    Chaconne voor Eleonora

Over de muzikanten

Aline Hopchet richtte ensemble Cannamella op in 2004. De naam Cannamella - oud-Italiaans voor zoethoutje, maar ook een klein rieten fluitje - geeft een mooie omschrijving van het ensemble met als basis blokfluiten en dubbelrietblad-instrumenten. Cannamella bespeelt het minder bekende repertoire uit de 16de, 17de en vroege 18de eeuw en werkt daarvoor projectmatig met een bezetting variërend van 2 tot 7 personen.

Het ensemble was reeds te gast in verscheidene culturele centra, het Festival van Vlaanderen Mechelen, Klara Festival, Les Midis-Minimes, Flagey, MIM, Bozar, Festival de l’été Mosan, Palais des Beaux Arts de Lille (Fr), Dag van de Oude Muziek, Het Vleeshuis, Lemmens, Reincken Festival (Nl) en the Festival of Music from Benedictine Monasteries (Pl) en werkt graag projecten uit voor jongeren (J&M, concertlezingen en Klara4kids).

Aline Hopchet - blokfluit, schalmei, zang

Aline Hopchet behaalde in 1997 het Meesterdiploma blokfluit bij Bart Spanhove (Lemmensinstituut te Leuven). Vervolgens studeerde zij blokfluit bij Marion Verbruggen en barokhobo bij Ku Ebbinge (Koninklijk Conservatorium van Den Haag). In 2009 behaalde ze haar Master barokhobo bij Marcel Ponseele en Benoît Laurent (Conservatoire Royal de Bruxelles). In 2017 behaalde zij de Master kamermuziek aan ‘The Luca school of Arts’.

Ze was mede-oprichtster van het ensemble Zefiro Torna (cd Mermaphilia - Eufoda). In 2004 richtte ze haar eigen ensemble Cannamella op. Uit passie voor de Franse flageolet, een 19de-eeuws blokfluitje, richtte ze ook het ensemble Les Pantalons (flageolet, cornet à pistons, viool, pianoforte) op.

Aline Hopchet speelt regelmatig mee in barokorkesten en had het genoegen te kunnen deelnemen aan projecten met ensembles zoals Le Concert Spirituel (Hervé Niquet), Elyma (Gabriel Garrido), Oboefollia (Paul Dombrecht), Clematis (cd’s: Symphoniae van Nicolaus à Kempis, Sonates en Cantiones van Carolus Hacquart - Musica Ficta) Muzikaal Ensemble Alegria (Mannu Weyts) en La Simphonie du Marais (Hugo Reyne).

Aline Hopchet heeft reeds tal van rondleidingen (sinds 2000 lid van de educatieve dienst van het Muziekinstrumentenmuseum te Brussel), lezingen en educatieve bijlages (J&M) op haar actief staan. In 2017 gaf ze een methode voor schalmei uit (uitgeverij Cornetto verlag (DU/ENG) en uitgeverij Kreastion (NL/FR). Van 2005 tot 2010 gaf ze blokfluit en oude muziek aan l’IMEP (Institut Supérieur de Musique et de Pédagogie) te Namen.

Momenteel is ze leerkracht blokfluit, oude muziek en muziekinitiatie aan de muziekacademies van Zaventem en Lokeren. Ze geeft de cursus schalmei en dulciaan aan de muziekacademie van Woluwe-Saint-Lambert.

Willem Ceuleers: virginaal, blokfluit, zang

Willem Ceuleers studeerde klarinet, blokfluit, zang, cello, orgel, klavecimbel, beiaard, harmonie en contrapunt aan verschillende academies en de conservatoria van Antwerpen en Brussel.

Hij was organist of kapelmeester aan verschillende kerken (waaronder de kathedraal van Brussel) en is sedert 2006 titularis-organist van de Sint-Lambertuskerk te Laken (Brussel).

Als organist en zanger concerteerde over de hele wereld voor groepen zoals het Huelgas Ensemble. Hij was de stichter en voor veel jaren de muzikale leider van het Antwerps Collegium Musicum. Sedert 2017 is hij dirigent van de koninklijke zangvereniging 'Die Cierlycke' te Mortsel.

Hij heeft 900 composities op zijn naam. De meest recente grote opdrachten waren een grote Luthercantate, een profaan oratorium ter gelegenheid van 400 jaar rechtbank in Mechelen en zijn 2de opera over het zogezegde leven van Sinterklaas. Zijn Johannes- en Mattheuspassies kenden veel bijval.

Ceuleers heeft in 13 cd's een keuze aan eigen orgel- en klavecimbelcomposities opgenomen. In zijn jongere jaren gaf hij veel les op muziekscholen; nu heeft hij alleen enkele privé-leerlingen en is hij af en toe gastdocent analyse en compositie aan de universiteit van Oregon in Eugene, USA. 

Ceuleers is ook erg aktief als klarinet- en saxofoonspeler in verschillende harmonieorkesten. Als zanger legt hij zich de laatste jaren vooral toe op solowerk en het laatromantische en vroegmoderne lied.

Piet Stryckers: viola da gamba, tympanon, draailier

Piet Stryckers studeerde muziekwetenschap aan de KULeuven en genoot een brede muziekopleiding aan de Conservatoria van Antwerpen en Brussel.

Hij speelde viola da gamba en andere oude strijkinstrumenten in talrijke ensembles: The Consort of Musicke (Anthony Rooley), Huelgas (Paul Van Nevel), Ricercar Consort (Philippe Pierlot), Il Fondamento (Paul Dombrecht), Currende, Capilla Flamenca, Paul Ransensemble... 

Piet Stryckers is verbonden aan het Koninklijk Vlaams Muziekconservatorium te Antwerpen voor de vakgebieden muziekschriftuur en muziekanalyse, en werkt ook als arrangeur/componist. Daarnaast doet hij ook onderzoek naar vergeten Vlaamse componisten uit de voorbije eeuwen.

Praktisch

  • woensdag 30 mei 2018
  • deuren: 14 uur, start concert (inclusief lezing): 14.30 uur
  • tickets: 5 euro
  • koop uw ticket online of aan de balie van het museum (open van donderdag t.e.m. zondag van 10 tot 17 uur)
  • Na aanvang van het concert, blijven de zaaldeuren gesloten. Kom dus op tijd.

Schrijf je in op de nieuwsbrief van Museum Vleeshuis