Woensdagklanken | If all the world were paper

Ensemble Isabella

Concert

In 2019 staat muziek uit de gouden eeuwen van Gilbert van Schoonbeke en Albert de Vleeshouwer centraal. De 16de en 19de eeuw, twee tijdperken van economische en artistieke bloei in Antwerpen.
woensdag 27 maart 2019 van 14:30 tot 16:00
Individuele bezoekers

Programma

Muzikale smaken en trends in de vroege muziekdruk.

Dit programma neemt een handvol drukkers uit de 16e eeuw onder de loep, die met hun technische innovaties de muziekdruk en zo ook de toegankelijkheid van muziek een heuse boost gaven. Deze pioniers veroverden snel de muzikale scene in Europa. Zij waren de toonaangevende smaakmakers. In dit programma verkennen we luisterend de muzikale smaak van deze trendsetters. Waar halen ze hun inspiratie? Oude hits, nieuwe experimenten? Lokaal of internationaal? Origineel of gerecycleerd muzikaal materiaal? Hoe graag stellen ze zichzelf als componist in het licht? En hoe vaak ‘lenen’ ze ideeën bij collega’s?

Ensemble Isabella brengt liederen en instrumentale bewerkingen gedrukt door 16e eeuwse pioniers zoals Petrucci en Attaingnant. Innovatief is ook Isabella’s performance. Specifiek voor dit programma ontwikkelden ze twee prototypes van historische instrumenten naar iconografische voorbeelden uit die tijd: Een dubbelharp in huiskamerformaat en een tenorgamba avant-la-lettre.

  • Ricercare 15
    Franciscus Bossinensis (fl 1510)
    Petrucci 1509
  • Amor, se voi ch'io torni
    Bartolomeo Tromboncino (1470 - na 1534)
    Petrucci 1514
  • Ricercare 21
    Franciscus Bossinensis 
    Petrucci 1509
  • Io cerco pur la insuportabil doglia
    B. Tromboncino / arr. Fr. Bossinensis
    Petrucci 1509
  • Ricercare 1
    Diego Ortiz (ca. 1510 - ca. 1570)
    Dorico 1553
  • Ricercare 16
    Franciscus Bossinensis 
    Petrucci 1511
  • Que che'l ciel ne da' per sorte
    Andrea Antico (ca. 1480 - na 1538)
    Petrucci 1507
  • Ricercare 8
    Diego Ortiz
    Dorico 1553
  • Se mai per maraveglia
    Anoniem / arr. Fr. Bossinensis
    Petrucci 1511

 

  • Kalata ala spagnola
    Joan Ambrosio Dalza (fl 1508)
    Judenkünig 1523
  • In Freud erhebt sich ganz mein Herz
    Anoniem
    Oeglin 1512
  • Ellend bringt peyn
    Ludwig Senfl / Hans Judenkünig (ca. 1445/50 - 1526)
    Judenkünig 1523
  • Ellend bringt peyn
    Ludwig Senfl (1489/91 - 1543)
    Forster 1539
  • Mein hertz all dit
    Pierre De La Rue (ca. 1452 - 1518) / Judenkünig
    Judenkünig 1523
  • Unser pfarrer ist auf der ban
    Anoniem
    Oeglin 1512

 

  • Belles sur toute / Tota pulchra es
    Alexander Agricola (1445/6 - 1506)
    Petrucci 1504, Judenkünig 1523, Attaingnant 1529

 

  • I. Prélude
    Pierre Attaingnant (ca. 1494 - 1551/52)
    Attaingnant 1529
  • Secourez moy
    Claudin de Sermisy (ca. 1490 - 1562)
    Attaingnant 1529
  • Pavane
    Pierre Attaingnant
    Attaingnant 1529
  • Amy souffrés
    Pierre Moulu (?1484 - ca. 1550)
    Attaingnant 1529
  • Sauterelle 
    Pierre Attaingnant
    Attaingnant 1529
  • De retourner mon amy
    Claudin de Sermisy
    Attaingnant 1528

Muzikanten

Ensemble Isabella

  • Claire Piganiol: dubbelharp en blokfluit
  • Lisa Dunk: zang
  • Marie Verstraete: Viola d'arco en blokfluit

Ensemble Isabella is gepassioneerd door muziek uit de middeleeuwen en renaissance.  Isabella, een naam voor ladies, heiligen en kunstenaars, met aloude roots en moderne flair, kenschetst de elegantie van dit jonge getalenteerde ensemble en bovendien ook de verbinding tussen muzikaal erfgoed en hun eigen hedendaagse esprit. Isabella presenteert deze bekoorlijke muziek met rijk gevarieerde combinaties van vocale en instrumentale kleuren (harpen, vedel, organetto en blokfluit, viola da gamba) en  baseert haar uitvoeringspraktijk op minutieus onderzoek. Zorgvuldig ontworpen programma’s openen een venster op een fascinerende middeleeuwse wereld en onthullen het verhaal en de culturele context achter de muziek.

Naargelang het programma vertolkt ensemble Isabella in een formatie van drie of vier musici. Isabella’s roots liggen in de afdeling voor middeleeuwse muziek van de Hochschule für Musik in Trossingen, waar de groepsleden elkaar voor het eerst ontmoetten. Vandaag is het ensemble gevestigd in Bazel, Zwitserland. Isabella bundelt de sublieme creativiteit van uitvoerders uit drie continenten in het hart van Europa.

Lisa Annette Dunk

De Amerikaanse mezzo-sopraan leeft en werkt in Venetië. In 2009 behaalde ze haar Bachelor of Music in muziek (operazang) en in middeleeuwse studies aan de Indiana University in Bloomington, ondersteund door een beurs als Wells Scholar. Ze vervolgde haar studies bij Kees Boeke and Claudia Caffagni aan de Staatliche Hochschule für Musik in Trossingen, waar ze in 2011 met grootste onderscheiding haar Master of music in de Musik des Mittelalters und der Renaissance behaalde. Voor deze studies kreeg ze een beurs van de DAAD.

Ze werkte samen met het ensemble laReverdie, is vast lid van Isabella en zingt regelmatig met het Venetiaanse ensemble La Frottola. In 2015 maakte Lisa haar operadebuut in het oude Griekse theater in Taormina (Sicilië) als de Sacerdotessa in Verdi’s Aida. Ze was eveneens de altsoliste in Beethoven’s 9de symphonie. Één van haar recentste projecten was Xenakis’ Oresteia aan het Theater Basel met Franck Ollu en Calixto Bieito. 

Claire Piganiol

Claire Piganiol studeerde moderne harp en blokfluit in de Parijse regio. Tijdens een stage ontdekte ze haar fascinatie voor historische harpen, wat haar ertoe bracht, aan de Scuola Civica in Milaan, aan het conservatorium Toulouse en aan de Schola Cantorum in Bazel verder te studeren, waar ze in 2012 een Master in historische harp voltooide. Ze specialiseerde zich in het middeleeuwse repertoire in een Master of Music in de Musik des Mittelalters und der Renaissance aan de Musikhochschule Trossingen. Tijdens haar studies in geschiedenis en musicologie aan de Sorbonne in Parijs deed ze voordien al onderzoek naar het instrumentarium van de late middeleeuwen.

Claire neemt aan talrijke projecten in Frankrijk en het buitenland, met ensembles als Isabella, Tetraktys, Gilles Binchois, Les Riches Heures, Centre de musique baroque de Versailles, le Parlement de Musique en Akadêmia. Ze speelde bij verschillende festivals (o.a. Oude Muziek Utrecht, Laus Polyphoniae Antwerpen), opera’s en theaters (Amsterdam, Rijsel, Dresden). Ze doceert historische harp aan het Conservatoire régional in Besançon en organiseert regelmatig cursussen en workshops.

Marie Verstraete

Marie Verstraete specialiseert zich zowel als uitvoerend musicus als ook als musicologe in de muziek van de middeleewen en de renaissance. Ze studeerde blokfluit bij Joris Van Goethem, Bart Spanhove en Bart Coen, bij wie ze in 2009 aan het Lemmensinstituut haar masterdiploma blokfluit behaalde. In 2010 slaagde ze met grootste onderscheiding voor haar Master of Music in de Musik des Mittelalters und der Renaissance aan de Staatliche Hochschule für Musik in Trossingen bij Prof. Kees Boeke en Claudia Caffagni. In 2012 behaalde ze er bovendien met grootste onderscheiding haar Master of Arts in musicologie bij Nicole Schwindt. Tegelijkertijd studeerde ze middeleeuwse vedel bij Randall Cook (Bazel) en Claudia Pasetto (Verona). Ze verdiepte haar kennis van middeleeuwse muziek tevens in masterclasses bij o.a. Pierre Hamon, Pedro Memelsdorf, Benjamin Bagby en Marc Lewon.

Marie is lid van ensembles Isabella, Les Riches Heures, Mon cuer mon ame en van Il Nostromo del Sogno, die alle in middeleeuwse muziek specialiseren. Ze speelde concerten in heel Europa met ensembles als Aquil’AlterA, Officium, L’estro armonico en Armonico Tributo Austria. Bovendien is ze veelgevraagd als muziekpedagoge. 2014-2017 werkte ze als eveneens als onderzoeker en docente middeleeuwse muziekgeschiedenis aan de Schola Cantorum Basiliensis in Zwitserland.

Praktisch

  • woensdag 27 maart 2019
  • deuren: 14 uur, start concert: 14.30 uur
  • tickets: 5 euro
  • koop uw ticket online of aan de balie van het museum (open van donderdag t.e.m. zondag van 10 tot 17 uur)
  • Is het buiten koud? Houd er dan rekening mee dat je binnen waarschijnlijk ook je jas nodig zal hebben.
  • Na aanvang van het concert blijven de zaaldeuren gesloten. Kom dus op tijd.

Schrijf je in op de nieuwsbrief van Museum Vleeshuis