Woensdagklanken | Kerst bij De Vleeshouwer

Harmonium-Piano Duo

Concert

In 2019 staat muziek uit de gouden eeuwen van Gilbert van Schoonbeke en Albert de Vleeshouwer centraal. De 16de en 19de eeuw, twee tijdperken van economische en artistieke bloei in Antwerpen.
woensdag 18 december 2019 van 14:30 tot 16:00
Individuele bezoekers

Programma

Liebestraum | Liszt, Wagner, Franck & Benoit

In september 1854 schreef Franz Liszt aan cellist Cossmann: "Mijn monsterinstrument met drie klavieren is ongeveer veertien dagen geleden aangekomen en lijkt een groot succes te zijn." 
Het instrument van 1500kg combineert een vleugelpiano (Erard) met een 2-klaviersharmonium (Alexandre). Hoewel criticus Richard Pohl aangaf de componist dit piano-harmonium te hebben horen bespelen, was het jammer genoeg nooit in concert te horen…  Bart Rodyns & Nicolas Callot willen hierin verandering brengen en één van de meest populaire combinaties van de 19de eeuw terug op de kaart zetten.

Op allerlei gebied was Franz Liszt een vernieuwer : samen met schoonzoon Richard Wagner stond hij aan de voorhoede van de ‘nieuwe muziek’. Ondanks wederzijdse bewondering onderhielden Wagner en Liszt ook een soort haat-liefde verhouding. Het intieme harmoniumwerk Am Grabe Richard Wagners vermeld: "Wagner herinnerde me eens aan de gelijkenis tussen zijn Parsifal-thema en mijn eerder gecomponeerde Excelsior! Mag deze herdenking hier blijven. Groot en Subliem in de kunst van het heden, F. Liszt.”

Toen César Franck zijn eerste volwassen composities (set trio’s) als permanent beschouwde zag Liszt deze, bood César aanmoediging en opbouwende kritiek, en voerde hen enkele jaren later in Weimar uit. Liszt geloofde later zelfs dat Franck's Six Pièces pour Orgue  "een plaats verdiende naast de meesterwerken van Johann Sebastian Bach.”  Het beroemde Prelude, Fugue et variation komt uit deze Six Pièces, C. Franck componeerde het eerst als Harmonium-Piano werk.

Peter Benoit ondernam als laureaat van de Prix de Rome een studiereis die hem door Duitsland en uiteindelijk naar Parijs zou voeren. In München maakte hij persoonlijk kennis met F. Liszt, deze zijn invloed en die van de Duits romantische school is duidelijk te horen in de Fantasie en de 3de Suite. 

De praktijk van het aanpassen van hedendaagse muziek van de late 19e eeuw c. was vooral bedoeld om bekende werken speelbaar te maken voor thuisgebruik. De piano en het harmonium waren dus van het grootste belang. De aantrekkingskracht van deze duo-combinatie ligt in de tegenstelling tussen de twee instrumenten. 

Bart Rodyns & Nicolas Callot willen met eigen/historische arrangementen deze praktijk in ere herstellen!

Duo Harmonium-Piano

  • Mélancolie in e, FWV10
    César Franck (1822-1890)
  • Liebestraum
    Franz Liszt (1811-1886)
  • Fantasie 3, Op. 18 (piano solo)
    Peter Benoit (1834-1901)
  • Legende van de Leiegeest, Op. 35 (ballade)
    uit Suite nr. 3
    Peter Benoit
  • Am Grabe Richard Wagners, S.202 (harmonium solo)
    Franz Liszt
  • Pilgerchor
    uit Tannhäuser
    Richard Wagner (1813-1883)
  • Bagatelle sans tonalité S216a (piano solo)
    Franz Liszt
  • Elegie WWV93 (piano solo)
    Richard Wagner
  • Träume, nr. 5 der Wesendonck Lieder, WWV91
    Fünf Gedichte für eine Frauenstimme, Studie zu 'Tristan und Isolde' (Arr. Auguste Reinhard)
    Richard Wagner
  • nr 2 in C en nr 5 in c (harmonium solo)
    uit l'Organiste
    César Franck
  • Prelude, Fugue et Variation, Op. 18
    César Franck

Muzikanten

Z E I T S P I E L, Klavierduo Rodyns & Callot

  • Bart Rodyns: harmonium
  • Nicolas Callot: piano

Toetsenisten Bart Rodyns & Nicolas Callot zijn al meer dan twintig jaar bevriend en beheersen de verschillende historische klavierduo’s als geen ander... Met hun arsenaal aan mogelijke toetsinstrumenten overspannen ze verschillende eeuwen en tradities.

Z E I T S P I E L bundelt hun krachten tot wervelende programma’s doorheen die tijd en illustreert met deze slingerbeweging dat eender welke klank van eender welk instrument en uit eender welke tijd connectie met elkaar kan maken. 

In 2018 werd hun eerste cd en lp uitgebracht met werk voor Harmonium en Piano van César Franck (Enigma Records).
Recent brachten ze de fortepiano en klavecimbel in dialoog op het Alba Nova festival in werk van D. Scarlatti. 
Dit seizoen staat er een nieuwe opname gepland met werk van R. & C. Schumann en J. Brahms met medewerking van sopraan Griet de Geyter. Deze zal opgenomen worden in het concertgebouw Brugge en uitgebracht worden bij Warner Classics.

 

Praktisch

  • woensdag 18 december 2019
  • deuren: 14 uur, start concert: 14.30 uur
  • tickets: 5 euro
  • koop uw ticket online of aan de balie van het museum (open van donderdag t.e.m. zondag van 10 tot 17 uur)
  • Is het buiten koud? Houd er dan rekening mee dat je binnen waarschijnlijk ook je jas nodig zal hebben.
  • Na aanvang van het concert blijven de zaaldeuren gesloten. Kom dus op tijd.

Schrijf je in op de nieuwsbrief van Museum Vleeshuis