Woensdagklanken | Muziek rondom een moeder- en kindvirginaal

Een klassiek concert op woensdag

In 2018 staan de Woensdagklanken in het teken van de muzikale wereld van de Duarte familie en hun netwerk. Jonge, beloftevolle musici en gevestigde waarden nemen ons mee van Antwerpse stadspaleizen naar het Engelse hof, van Hollandse tuinen naar Spaanse kastelen, steeds in het spoor van de Duarte’s.
woensdag 28 november 2018 van 14:30 tot 16:00
Individuele bezoekers

In Museum Vleeshuis staat nog een van de enige kindvirginalen ter wereld. Deze Antwerpse uitvinging uit de vroege 17de eeuw is - hoewel de naam anders doet vermoeden - géén kinderinstrument, maar een kleinere versie van een groter 'moedervirginaal', waarmee het wondermooi samenspeelt.

Virginalen zijn redelijk kleine klavierinstrumenten waarvan de snaren - net als in een klavecimbel - worden getokkeld. Een moeder- en kindvirginaal bestaat uit een virginaal met een normale afmeting en een kleiner virginaaltje dat je in het grote kunt schuiven.

Het 'kind' is apart bespeelbaar of kan bovenop het grotere virginaal geplaatst worden, waardoor het automatisch meespeelt. Met dit twee-in-een klavierinstrument kun je dus drie totaal verschillende klankkleuren creëren: de warme klank van het moedervirginaal, de zachte, hogere klank van het kindvirginaal en de rijke klank van moeder en kind samen.

Wereldwijd zijn er maar een paar van die instrumenten bewaard. In Museum Vleeshuis hebben we een kindvirginaal van instrumentenbouwer Andreas Ruckers staan. Het moederinstrument van dit kindvirginaal ging helaas verloren.

Tijdens de Woensdagklanken van november bespeelt Korneel Bernolet een kopie van dit instrument. Samen met Dimos de Beun brengt hij 17de eeuwse muziek.

Muzikanten

Korneel Bernolet: moeder- en kindvirginaal, klavecimbel

Dirigent-klavecinist Korneel Bernolet was Belgische ‘Jonge muzikant van het jaar 2014’ en wordt door de internationale pers omschreven als ‘een ongelofelijk getalenteerde uitvoerder’, ‘met een feilloze beheersing van het klavier’, ‘een virtuoos musicus pur sang’ en ‘één van Europa’s top-klavecimbelspecialisten’.

Als klavecinist, chef-de-chant en assistent-dirigent werkt hij bij Les Talens Lyriques (Christophe Rousset) aan de grote operahuizen; daarnaast is hij vaste assistent-dirigent van Jos van Immerseel bij Anima Eterna Brugge en speelt hij bij La Petite Bande (Sigiswald Kuijken), Scherzi Musicali (Nicolas Achten), BachPlus (Bart Naessens), Transports Publics (Thomas Baeté), Il Gardellino… Zijn cd’s als solist en met zijn ensemble (met werk van Balbastre, Weckbacher en Rameau) werden lovend onthaald in de internationale pers.

Korneel studeerde bij Paul Clement, Ewald Demeyere, Gustav Leonhardt en Christophe Rousset, en treedt op als solist, continuïst of dirigent in de Benelux, gans West-Europa, Macedonië, Mexico en Zuid-Korea.
Hij doceert klavecimbel aan het Koninklijk Conservatorium van Antwerpen en de International Opera Academy Gent, naast zijn freelance activiteiten als opname-ingenieur en opname-editor. 

Dimos de Beun: blokfluit

Dimos de Beun studeerde af in 2006 in de klas van Bart Coen aan het Koninklijk  Conservatorium te Brussel met de grootste onderscheiding. Hij werkte er ook het bachelorprogramma voor orkestdirectie af. Eveneens in 2006 ontving hij de prestigieuze onderscheiding “Ingeborg Köberle”.

Dimos studeerde klavecimbel bij Herman Stinders en Ewald Demeyere en orgel bij Ignace Michiels. Zowel als blokfluitist als continuospeler is hij een veelgevraagde gast en werkte hij reeds o.a. La Petite Bande, Ricercar Consort, Huelgas Ensemble, Ex Tempore, Currende, e.a.

Dimos is momenteel leraar blokfluit en samenspel aan het conservatorium te Brugge.

Praktisch

  • woensdag 28 november 2018
  • deuren: 14 uur, start concert (inclusief lezing): 14.30 uur
  • tickets: 5 euro
  • koop uw ticket online of aan de balie van het museum (open van donderdag t.e.m. zondag van 10 tot 17 uur)
  • Is het buiten koud? Houd er dan rekening mee dat je binnen waarschijnlijk ook je jas nodig zal hebben.
  • Na aanvang van het concert, blijven de zaaldeuren gesloten. Kom dus op tijd.

Schrijf je in op de nieuwsbrief van Museum Vleeshuis