Woensdagklanken | Muziek uit de 19de eeuw

Guido de Neve en Jan Michiels

Concert

In 2019 staat muziek uit de gouden eeuwen van Gilbert van Schoonbeke en Albert de Vleeshouwer centraal. De 16de en 19de eeuw, twee tijdperken van economische en artistieke bloei in Antwerpen.
woensdag 30 oktober 2019 van 14:30 tot 16:00
Individuele bezoekers

Programma

  • Sonate voor viool en piano nr 2 in do
    • Animé
    • Romance (Lent)
    • Tumultueux

    Arthur De Greef (1862-1940)

  • Le Lac d'Amour (1910)
    • Le lac
    • Le cygne
    • Cloches d'antan
    • La source qui pleure

    Paolo Litta (1871-1931)

Muzikanten

Guido de Neve: viool
Jan Michiels: piano
Jan Dewilde: tekst en woord

Guido de Neve

Guido de Neve (1963) bleek al op zeer jonge leeftijd begaafd met een uitzonderlijk muzikaal talent. Reeds op zijn elfde werd hij als leerling aanvaard aan het Koninklijk Conservatorium van Brussel in de klas van Kati Sebestyen. Enkele jaren later behaalde hij er een Eerste Prijs, met grootste onderscheiding en speciale gelukwensen van de jury. Daarna volgden verschillende prijzen.

In 1984 ontmoette de Neve in Assisi de Hongaarse violist Sandor Végh. Die kennismaking zou zijn verdere ontwikkeling ingrijpend beïnvloeden. Dat gold in de eerste plaats tijdens de daarop volgende zes jaar van intensieve zelfstudie, een periode waarin Guido de Neve een zeer persoonlijke manier van interpreteren ontwikkelde. Die inzet zou in binnen en buitenland worden beloond.

In 1989 stichtte Guido de Neve het E.Ysaÿe Ensemble, een mobiel kamermuziekgezelschap samengesteld uit de crème van Vlaanderens jonge musici. Hieruit ontstond in 1996 het Spiegel Strijkkwartet waarin Guido de Neve gedurende zes jaar de eerste viool vertolkte.
Na vele jaren intensief musiceren, nam hij gedurende 2 jaar artistieke sabbat, een periode van bezinning, herbekijken en herontdekken. Zijn zoektocht naar klank bracht hem o.a. naar de barokviool en intussen ook de romantische viool, iets wat al een tijdje in zijn achterhoofd speelde, en resulteerde dus in een totaal nieuwe richting. Sinds 2004 concerteert Guido de Neve zowel op de moderne viool als op barokviool en romantische viool om zo de klankwerelden van zowel oude als moderne instrumenten te exploreren.

De Neve is niet alleen een gepassioneerd violist. Hij wordt wijd en zijd gewaardeerd voor zijn opzoekingswerk naar en 'restauratie' van onuitgegeven manuscripten. Zo herontdekte hij totaal vergeten meesterwerken van onder meer G. Lekeu, E. Ysaÿe, J. Jongen en A. De Boeck.  Anderzijds is de Neve een bron van inspiratie geworden voor hedendaagse componisten. De jongste jaren werden talrijke werken voor en met hem geschreven.

Tot slot is Guido de Neve docent viool aan het Koninklijk Conservatorium in Antwerpen.

Jan Michiels

Jan Michiels (1966) studeerde bij Abel Matthys en Arie van Lysebeth aan het Koninklijk Conservatorium Brussel. Daarna werkte hij aan de Hochschule der Künste Berlin onder leiding van Hans Leygraf - tijdens zijn Reifeprüfung kreeg hij een bijzondere onderscheiding voor zijn interpretaties van Bartóks Tweede Pianoconcerto en Ligeti's Etudes.
In 1988 werd hij Tenuto-laureaat, in 1989 won hij de internationale wedstrijd E.Durlet. In 1991 werd hij laureaat van de Koningin Elisabethwedstrijd. In 1992 werd hem de Cera-prijs voor vertolkers toegekend en voor 1996 werd hij als 'festivalster' binnen het Festival van Vlaanderen gecontracteerd.

Jan Michiels treedt regelmatig op als solist of in kamermuziekverband in diverse muziekcentra in Europa en Japan. Zijn repertoire reikt van Bach tot vandaag.

Momenteel is hij docent piano aan het Koninklijk Conservatorium Brussel, waar hij tevens gedurende acht jaar de klas Hedendaagse Muziek leidde. Daarnaast is hij ook als mentor en artistiek raadgever verbonden aan het Orpheusinstituut. 

Praktisch

  • woensdag 30 oktober 2019
  • deuren: 14 uur, start concert: 14.30 uur
  • tickets: 5 euro
  • koop uw ticket online of aan de balie van het museum (open van donderdag t.e.m. zondag van 10 tot 17 uur)
  • Is het buiten koud? Houd er dan rekening mee dat je binnen waarschijnlijk ook je jas nodig zal hebben.
  • Na aanvang van het concert blijven de zaaldeuren gesloten. Kom dus op tijd.

Schrijf je in op de nieuwsbrief van Museum Vleeshuis