Woensdagklanken | Ruckers me fecit Antverpiae

Mario Sarrechia

Concert

In 2019 staat muziek uit de gouden eeuwen van Gilbert van Schoonbeke en Albert de Vleeshouwer centraal. De 16de en 19de eeuw, twee tijdperken van economische en artistieke bloei in Antwerpen.
woensdag 24 april 2019 van 14:30 tot 16:00
Individuele bezoekers

Programma

Ruckers me fecit Antverpiae

  • Antonio de Cabezón (c1510-1566)
    uit Obras de Musica (1570) o Canciones glosadas y motetes a quarto
    • Por un Plasir. Cricquillon [sic]
      (origineel Pour ung Plaisir van Thomas Crecquillon)
    • Un gay bergeir. Cricquillon [sic]
      (origineel Un gay bergier van Thomas Crecquillon)
  • John Bull (c1562-1628)
    uit Fitzwilliam Virginal Book (1609-19)
    • In Nomine (XXXVII)
      (cantus firmus gebaseerd op het "In nomine Domini" uit de mis Gloria Tibi Trinitas van John Tavener)
    • Dr. Bull's Juel. [sic] (CXXXVIII)
  • Jan Pieterszoon Sweelinck (1562-1621)
    • Paduana Lachrymae (SwWV 328)
      (origineel Flow my tears van John Dowland)
  • John Bull
    • The King's Hunt (CXXXV)
  • Peter Philips (c1560-1628)
    • Pauana Doloroso. Treg[ian]. 11. [sic] (LXXX)
    • Galiarda Dolorosa. 12. (LXXXI)
  • Camphuysen manuscript, Hilversum (c1652)
    • Daphne (LVI)
  • Peter Philips
    • Amarilli di Julio Romano. 13. (LXXXII)
      (origineel Amarilli, mia bella van Giulio Caccini)
  • Leningrad manuscript, Leningrad (c1646)
    • Malle Sijmen (XLVII)
      (toegeschreven aan Jan Pieterszoon Sweelinck)
  • John Bull
    • A Gigge. Doctor Bull's my selfe [sic] (CLXXXIX)
  • Manuscript Susanne van Soldt, Londen [oorspronkelijk uit Antwerpen] (1599)
    • Preludium (XXX)
      (toegeschreven aan John Bull)
    • Almande de symmerman (II)
    • Susanna vung jour (sic) (X)
      (origineel Susanne un jour van Orlandus Lassus)
    • Almande de La nonette (III)
    • Pavana Prymera (XXXIII)
      (gebaseerd op "A Medley" van William Byrd uit Fitzwilliam Virginal Book?)
    • Wt de diepte o Heere. 130 sallem [sic] (IX)
    • Bewaert mij Heer Weest doch myn toeverlaet. den 16 sallem [sic] (XXVI)
    • Gailliarde quÿ passe [sic] (V)
      (gebaseerd op "Chi passa per questa strada" uit Violette alla Padoana van Filippo Azzaiuolo)
    • De frans galliard (IV)
    • Brande Champanje (I)
    • Pavane dan Vers [sic] (XIX)

Muzikant

Mario Sarrechia: moeder-en-kindvirginaal

Mario Sarrechia (°1988) groeide op in België, maar voor zijn studies trok hij naar Amsterdam. Hij werd verliefd op de stad en besloot daar te blijven wonen.

Op zijn tiende begon hij met pianolessen aan de muziekacademie van Ekeren (Antwerpen) en zo maakte hij kennis met de muziek van Bach en het klavecimbel. Na zijn vooropleiding en Bachelor-studies aan het Antwerps Conservatorium, vertrok hij naar Amsterdam waar hij in 2015 met onderscheiding zijn Master-diploma voor het klavecimbel behaalde. Hij nam ook lessen pianoforte bij Richard Egarr.

Mario geeft les aan de Hogeschool van Leiden en treedt vaak op in binnen- en buitenland. Met verscheidene barokorkesten speelt hij op aangepaste instrumenten om zo de klank van die tijd weer te geven en enkele jaren geleden richtte hij een eigen ensemble op waarmee ze door Europa reizen.

Praktisch

  • woensdag 24 april 2019
  • deuren: 14 uur, start concert: 14.30 uur
  • tickets: 5 euro
  • koop uw ticket online of aan de balie van het museum (open van donderdag t.e.m. zondag van 10 tot 17 uur)
  • Is het buiten koud? Houd er dan rekening mee dat je binnen waarschijnlijk ook je jas nodig zal hebben.
  • Na aanvang van het concert blijven de zaaldeuren gesloten. Kom dus op tijd.

Schrijf je in op de nieuwsbrief van Museum Vleeshuis