Woensdagklanken | Schets van een muzikaal landschap. Het muziekleven in Antwerpen ten tijde van Rubens.

Een klassiek concert op woensdag

In 2018 staan de Woensdagklanken in het teken van de muzikale wereld van de Duarte familie en hun netwerk. Jonge, beloftevolle musici en gevestigde waarden nemen ons mee van Antwerpse stadspaleizen naar het Engelse hof, van Hollandse tuinen naar Spaanse kastelen, steeds in het spoor van de Duarte’s.
woensdag 24 oktober 2018 van 14:30 tot 16:00
Individuele bezoekers

V O L Z E T

Het programma van vandaag bestaat uit muziekstukken die de Antwerpse elite en muziekliefhebbers hadden kunnen spelen en beluisteren in de eerste helft van de zeventiende eeuw. Leidraad vormt de Antwerpse uitgeverij van de familie Phalèse. Hun catalogus laat zien dat Vlaanderen een belangrijk podium vormde voor Italiaanse muziek. Zo gaf Girolamo Frescobaldi, na een succesvol bezoek aan Antwerpen in 1608, een bundel uit bij de Phalèses.

De populariteit van Italiaanse muziek was niet verwonderlijk. In Italië nam de ontwikkeling van muziek namelijk een grote vlucht. Naast de vocale muziek, die er altijd al erg belangrijk was, werden ook de instrumentale composities steeds veeltalliger en diverser. Erg populair waren de eindeloze variaties op herhalende akkoorden schema's. Composities werden genoteerd en uitgegeven. Bij Phalèse vinden we een Ciaconna van Cazzati en een Bergamasca van Uccellini.

Bestaande vocale muziek werd ook vaak bewerkt en versierd voor instrumentale uitvoerigen. Zo zijn er bijvoorbeeld verschillende instrumentale bewerkingen van Caccini’s Amarilli mia bella.

Peter Philips was een groots klavierspeler die door Italië had gereisd om de kunst te leren. Hij heeft zeker instrumenten van de Antwerpse familie Ruckers bespeeld, die op dat moment een van de meest beroemde en gevierde klavecimbelbouwers waren. 

De musici geven toelichting bij de composities. Dit geeft het optreden nog meer kleur.

Programma

  • Pierre le jeune Phalèse (1545-1629)
    Pavane et Galliarde de la Bataille
  • Nicolaes A Kempis (1600-1676)
    Sinfonia a tre, op. 2
  • Ascanio Mayone (c1565-1627)
    Toccata Quarta
    Primo Libro di diverse Capricci per sonare

    solo harp
  • Phillip Friedrich Böddecker (1607-1683)
    Sonata sopra La Monica
    dulciaan en continuo
  • Girolamo Frescobaldi (1583-1643)
    Toccota per Spinettina e Violino
  • Marco Uccellini (1610-1680)
    La Bergamasca
  • Dario Castello (1590-1658)
    Sonata Ottava a sopran e fagotto (Libro secondo)
  • Jacob Van Eijck (ca.1590-1657)
    Amarilli mia bella, Der Fluyten Lust-Hof
    solo blokfluit
  • Peter Philips (1560-1628)
    Amarilli
    solo klavecimbel
  • Dietrich Becker (1623-1679)
    Sonata a tre
  • Francesco Cavalli (1602-1676)
    23. Canzon a tre
  • Maurizio Cazatti (1616-1678)
    ​Ciaccona a tre

Muzikanten

De bevlogen musici van ‘I Capricciosi’ behoren tot de nieuwste generatie talentvolle barokmusici. De groep kenmerkt zich door haar creatieve en verfrissende benadering van muziek uit begin 17e eeuw. Met de unieke en spectaculaire bezetting van twee violen, dulciaan, barokharp en klavecimbel/orgel krijgt het publiek een nieuwe kijk op de klanken en kleuren uit ons rijke muzikale verleden.

De musici uit I Capricciosi zijn veelgevraagd in de meest gerenommeerde barokorkesten in binnen- en buitenland, zoals o.a. Amsterdam Baroque Orchestra,  Dunedin Consort, Nederlandse Bachvereniging, Anima Eterna, Vox Luminis en Holland Baroque. 

Hun passie en nieuwsgierigheid naar de muziek uit begin 17e eeuw heeft hen bij elkaar gebracht in dit ensemble. 

  • Femke Huizinga - barokviool
  • Elise van der Wel - barokviool
  • Kim Stockx - dulciaan
  • Emma Huijsser - barokharp
  • Edoardo Valorz - klavecimbel en orgel

Praktisch

  • woensdag 24 oktober 2018
  • deuren: 14 uur, start concert: 14.30 uur
  • er zijn geen tickets meer beschikbaar, het concert is uitverkocht
  • Is het buiten koud? Houd er dan rekening mee dat je binnen waarschijnlijk ook je jas nodig zal hebben.
  • na aanvang van het concert blijven de zaaldeuren gesloten. Kom dus op tijd.

Schrijf je in op de nieuwsbrief van Museum Vleeshuis