Aya Suzuki en het Atelier Van Engelen

Percussie

Percussioniste Aya Suzuki ging in dialoog met het atelier van Engelen in de gewelfde kelder van Museum Vleeshuis.

Aya Suzuki

Op zesjarige leeftijd startte Aya Suzuki haar muziekopleiding. Zes jaar later, op haar twaalfde begon ze met percussie en marimba. Na haar middelbare school ging ze naar de Toho-Gakuen school of music in Tokyo en kreeg er les van de wereldberoemde marimaspeler Keiko Abe.
In 2012 won Aya de eerste prijs in de Marimba Spiritual wedstrijd. Een jaar later kaapte ze ook de eerste prijs weg op het Drum Festival in Polen en was ze finalist in de South California International Marimba Competition. Momenteel studeert ze als masterstudent aan het Gentse Conservatorium bij Wim Koninck. Ze speelde al soloconcerten op het Festival van Vlaanderen, het BEAT IT!-festival in Concertgebouw Brugge, in de Handelsbeurs en STUK Leuven.

Voor meer informatie over Aya Suzuki kan je terecht op haar website.

Atelier Van Engelen (kelder)

Het Atelier Van Engelen was in de 19de eeuw één van de belangrijkste instrumentenateliers van België. In 1970 sloot het de deuren, om die een aantal jaren later weer te heropenen in Museum Vleeshuis. In dit getrouw gereconstrueerde atelier zie je hoe koperblaasinstrumenten vroeger gemaakt werden. De klanken van de vibrafoon blijven nog even resoneren in de koperen instrumenten en onderdelen die aan de wanden van het atelier hangen.