Decorontwerpen voor Vlaamse Opera en Théâtre Royal Français

Brusselse architecte en scenografe Rose Werckx schonk uit haar collectie een reeks laat-19de- en vroeg-20ste-eeuwse ontwerpen bestemd voor de Vlaamse Opera en voor het Théâtre Royal Français (Bourlatheater).

Onderzoek zal moeten uitwijzen voor welke opera’s de ontwerpen zijn bestemd (enkel Offenbachs Les contes d’Hoffmann en Lortzings Zar und Zimmermann kon al worden geïdentificeerd). Opvallend is een decorontwerp dit gebaseerd is op de vergaderzaal van het Antwerpse Brouwershuis.

De ontwerpen zijn geschilderd met waterlijmverf op dik linnen. Dat is een techniek die werd toegepast om decorschermen en achterdoeken te beschilderen (de verf en het doek bleven flexibel en het geheel kon worden opgerold). Wellicht werden de ontwerpen dus gemaakt met restjes doek die waren overgebleven na het maken van een groot decor.

Schenkingen zijn van groot belang voor ons museum. Wil jij ook graag een object schenken aan het Museum Vleeshuis, neem dan contact met ons op via vleeshuis@antwerpen.be.