Het Gulden Boek van Museum Vleeshuis

Tussen 1913 en 1990 werden de belangrijkste gebeurtenissen in Museum Vleeshuis genoteerd in een indrukwekkend en prachtig versierd Gulden Boek.

Kregen onder meer een plek in het boek:

• de opening van het Vleeshuis als museum (1913)
  • de inwijding van het Rubenshuis (1946)
  • het Internationaal Congres der Beenhouwers (met een concert, waarbij het orkest onder leiding stond van Jan Celis, vader van componist Frits Celis) (1949)
  • de samenwerking met het Koninklijk Conservatorium van Antwerpen (1967)
  • de opening van het Lapdiarium (1979)
  • bezoeken van allerlei hoogwaardigheidsbekeleders zoals ambassadeurs, burgemeesters, militairen en koningin Fabiola.
  • en natuurlijk veel tentoonstellingen, van ijzersmeedwerk en glaswerk tot wapens en, uiteraard, muziekinstrumenten

Het boek deed ook enkele decennia dienst als Gulden Boek voor het Steen, waar het Vleeshuis lange tijd een eenheid mee vormde.

Onder meer Achiel Kas en Edmond Van Ossel zorgden voor de prachtige illustraties.