Woensdagklanken online | Muziek aan het Hof van Karel van Lotharingen

Ensemble Boussu

In 2020 staat operadiva Teresa Imer centraal. De eerste vrouwelijke directeur van de Antwerpse Opera én de moeder van de dochter van Casanova.

Op de Woensdagklankenconcerten van het najaar 2020 kunnen we helaas geen of heel beperkt publiek ontvangen. Omdat we het engagement dat we met de muzikanten aangingen niet willen verbreken en hen willen steunen én omdat we jullie - ook indeze coronatijden - willen blijven verblijden met mooie muziek, laten we deze concerten wel doorgaan. Met deze opname kan je eender waar genieten van het concert dat Ensemble Boussu op 18 november in de Sint-Pauluskerk bracht.

Muziek aan het Hof van Karel van Lotharingen

Hertog Karel van Lotharingen (1712-1780) - landvoogd van de Zuidelijke Nederlanden - zorgde ervoor dat Teresa het Tapissierspand kon leiden. 

Ensemble Boussu speelt kamermuziek voor strijkers van Pieter Van Maldere, Henricus Jacobus De Croes en Eugène Goedcharle, componisten die allen werkten in de omgeving van de hertog en kamermuziek die Teresa Imer heel goed gehoord zou kunnen hebben tijdens haar verblijf aan de Zuidelijke Nederlanden. Dit repertoire wordt door het ensemble gespeeld vanaf originele muziekuitgaven, en op exacte replica's van onveranderde strijkinstrumenten uit het midden van de achttiende eeuw. 

Ter aanvulling geeft instrumentenbouwer Geerten Verberkmoes uitleg over het bouwproces van replica's. Dit kan je hier nalezen.

Programma

  • Pieter van Maldere
    Sonate for two Violins with a Bass no. 6 in D minor (VR 6), no opus number:
    Grave - Fuga - Largo - Presto
  • Hendrik-Jacob de Croes
    Sonate en Trio no. 3 in G minor, Op. 1 (Leclrec):
    Allegro - Aria gratioso - Allegro
  • Eugène Godecharle
    Trio pour deux Violins et Basse no. 1 in D major, Op. 3:
    Poco Andante - Allegro - Tempo di Menuetto
  • Pieter van Maldere
    Sonate a Tre, due Violini e Basso no. 5 in D Major, Op. 1:
    Allegro assai - Andante - Presto
  • Hendrik-Jacob de Croes
    Sonate en Trio no. 3 in A minor, Op. 3 (Boivin/Le Clerc):
    Affettuoso - Allegro - Adagio - Allegro - Tempo di Menuetto
  • Eugène Godecharle
    Trio pour deux Violons et Basse no. 6 in C Major, Op. 3:
    Andante - Allegro - Allegro assai

Muzikanten

Ensemble Boussu, dat zijn

  • Ann Cnop - barokviool
  • Shiho Ono - barokviool
  • Mathilde Wolfs - barokcello

Ze worden vergezeld door Geerten Verberkmoes - instrumentenbouwer/onderzoeker

Geerten Verberkmoes - instrumentenbouwer/onderzoeker

Geerten Verberkmoes (Bergen op Zoom, 1968) behaalde diploma's in chemie (MSc), muziek (BMus) en instrumentenbouw (MA). In het verleden heeft hij gewerkt in het hoger chemieonderwijs en in het vakgebied van de akoestiek. Sinds 2001 is hij muziekinstrumentenbouwer en sinds 2010 doceert hij instrumentenbouw, scheikunde en akoestiek aan de School of Arts in Gent, België.

Verberkmoes richt zich momenteel op de bouw van en onderzoek naar historische strijkinstrumenten. Daarnaast behaalt hij in juni 2020 een doctoraat aan de Universiteit Gent, betreffende het leven en de instrumenten van de achttiende-eeuwse vioolbouwer Benoit-Joseph Boussu. Zijn organologische publicaties verschenen in vaktijdschriften als Early Music, The Galpin Society Journal en The Strad.

Ann Cnop - barokviool

Ann is een veel gevraagde soliste en kamermusicus op internationale podia van Mexico tot Japan. Met La Petite Bande speelde ze onder meer Bach's vioolconcerti en Mozart's Symphonie Concertante. Met Il Fondamento soleerde ze in het vioolconcerto van Mendelssohn. In 2013 werd Ann concertmeester van het Duitse orkest Concerto Foscari (Hannover) en is ze vaak aan het werk te zien in duo met Luc De Vos (piano) en met het strijkkwartet Quatuor a4.

Sinds enkele jaren doet ze onderzoek naar de uitvoeringspraktijk in de Romantiek. Dat is ook het onderwerp van haar doctoraat, dat ze in september 2019 aan de Universiteit Gent verkreeg.

Verder doceert Ann barokviool aan het Mechelse Conservatorium en is ze actief als onderzoeker aan het Conservatorium Antwerpen.

Shiho Ono - barokviool

Shiho Ono, in België gevestigd sinds 2009, is een violiste in de historische uitvoeringspraktijk en viooldocent aan de Musikakademie der Deutschsprachigen Gemeinschaft (Eupen). Shiho, geboren in Japan, groeide op in een muzikantenfamilie in Auvergne (Frankrijk). Na haar afstuderen aan het Chicago College of Performing Arts bij pedagoog Yuko Mori, werd ze van 2004 tot 2009 lid van het Nagaokakyo Chamber Orchestra (Japan). Met een diepe interesse in de historisch geïnformeerde uitvoeringspraktijk, komt ze in 2009 terug naar Europa en studeert ze interpretatie bij Mira Glodeanu en Alessandro Moccia aan het Koninklijk Conservatorium van Brussel, waar ze haar Master diploma met de hoogste onderscheiding behaalt.

Haar passie voor kamermuziek brengt haar ertoe een breed spectrum aan repertoire te verkennen met onder meer Camerata Sferica, Noestango !, Ad Mosam, Ensemble 21, Ensemble Boussu en La Française. Ze heeft ook opgetreden met grotere ensembles zoals B’Rock en Orchestre des Champs-Elysées.

Mathilde Wolfs - barokcello

Na het behalen van een eerste prijs op de wedstrijd ‘Axion Classics‘ Dexia in 2003, wordt Mathilde Wolfs toegelaten aan het Koninklijk Conservatorium Brussel in de klas van Jeroen Reuling, waar ze in 2008 haar einddiploma behaald met onderscheiding. Ze volgde ook lessen bij de cellist Marcio Carneiro. Vervolgens kiest Mathilde ervoor om zich te specialiseren in barokcello aan het Conservatorium Amsterdam bij Viola de Hoog.

Mathilde is actief in de Belgische muziekwereld, waar je haar aan het werk kan zien bij Scherzi Musicali, Les Agrémens, Conversations, Les Abbagliati, Lingua Franca, Les Timbres, A Nocte Temporis…. Ze is ook lid van het strijkkwartet a4, en maakt momenteel deel uit van het Ensemble Boussu.

Mathilde is leerkracht cello aan de academie van Court-Saint-Etienne-Ottignies.

Schrijf je in op de nieuwsbrief van Museum Vleeshuis