Operakostuum uit Signoôr in China

Carmen Van Nyvelseel, de kostuumontwerpster, gaf ons het kostuum in bruikleen.

256 jaar geleden

256 jaar geleden, in januari 1761, kon het Antwerpse operapubliek kennismaken met het zangspel Signoôr in China ofte De Chinêsche Pomona. Het werk bestond uit een combinatie van bestaande en nieuwe muziek, gearrangeerd of gecomponeerd door Jan Thomas Baustetter (c.1723-1789). De tekst was van de hand van Jacobus Josephus Emmerechts (1719-1765), een kunstschilder en rederijker.

Studentenproject Koninklijk Conservatorium Antwerpen

In 2010 werd Signoôr in China voor het eerst sinds 1761 opnieuw opgevoerd in het kader van een studentenproject van het Koninklijk Conservatorium van Antwerpen. Een ensemble onder leiding van klavecinist Ewald Demeyere zorgde voor de muziek, en Sigrid T’Hooft stond in voor de regie. Carmen Van Nyvelseel ontwierp de kostuums, geïnspireerd door hoe men in de 18de eeuw in West-Europa naar China keek.

Charlotte Cromheeke (tweede van links) als Kieouche © Frederik Beyens

Ware liefde overwint alles

In Signoôr in China wordt de Antwerpenaar Alfons, op reis in China, verliefd op prinses Florina. Alfons krijgt echter twee concurrenten, de schilder Choang en de dokter Kieouche. Maar ware liefde overwint alles, en Alfons en Florina zullen huwen en lang en gelukkig leven. 

Nieuw in onze opstelling

Dankzij een bruikleen van de kostuumontwerpster kunnen we het kostuum van Kieouche in onze tentoonstelling opnemen. Dit kostuum vervangt een operakostuum dat we sinds 2006 toonden.

Schrijf je in op de nieuwsbrief van Museum Vleeshuis